متن کامل نامه مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی - کلیک کنید

بسمه تعالی

مقام معظم رهبری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی

با سلام و تحیت

روز شنبه پس از آن که اینجانب از عزم برخی از نهادهای قدرت برای تغییر جهت رای مردم اطمینان حاصل کردم، ضمن برگزاری مصاحبه، مطابق رویه معمول خویش و براساس اصل ۵۷ قانون اساسی از حضرتعالی درخواست کردم برای اصلاح انحرافی که در حال انجام بود، دخالت کرده دستور مقتضی صادر فرمایید، اما براساس آنچه دفتر جنابعالی اعلام کرده است پاسخ شما به درخواست اینجانب به شرح ذیل است:

"به آقای کروبی بگویید: من رئوس مطالب شما را نگاه کردم. مطالبی که شما گفتید به کلی دور از شأن شما و در جهت ایجاد بحران در کشور است.‌ آیا متوجه هستید که چه کار دارید می‌کنید؟‌ آیا متوجه هستید که ایجاد بحران و بدبین کردن مردم کاملاً در جهت خواست دشمنانی است که خیز برداشته‌اند برای این که بلایی بر سر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در بیاورند که همه شما را دربرخواهد گرفت. اگر اعتراض به انتخابات دارید مگر راه قانونی وجود ندارد؟ چرا فضا را خراب می‌کنید؟ ممکن است دیگران نیز اعتراضات مشابه داشته باشند. آیا حق می‌دهید آنان فردا همه چیز را زیر سوال ببرند؟ من از شما مطلقاً انتظار چنین برخوردی ندارم و من به حول و قوه الهی نخواهم گذاشت افرادی در کشور بحران ایجاد کنند."

مشاهده پیام حضرتعالی اینجانب را وادار کرد که با طرح چند نکته مصدع اوقات شوم:

من در شرایطی وارد عرصه مبارزات انتخاباتی شدم که عزمی یکپارچه را برای منصرف کردن و تغییر دادن تصمیم خود مشاهده می‌کردم. نهادهای مختلف قدرت با ارائه نظرسازی‌های بسیار شبیه به هم اینجانب را فاقد پایگاه مردمی جلوه می‌دادند و کسانی در دستگاه‌های مختلف حکومتی برای ایجاد نگرانی در من تلاش می‌کردند.

از عده‌ای در دفتر ریاست‌جمهوری تا بعضی از وابستگان به بیت مکرم حضرت امام تا گروهی در وزارت اطلاعات و وزارت کشور و حتی( به قرار مسموع) برخی از نزدیکان حضرتعالی با تاثیرپذیری از نظرسازی‌های قلابی ترجیع‌بند محافل خاص در مورد عدم اقبال مردم به من تکرار می‌کردند و حتی متاسفانه تعداد زیادی از استانداران در محافل خصوصی و عمومی از تصمیم من ابراز تعجب می‌کردند و حتی استاندار لرستان از رای ۷ درصدی من در میان مردم لرستان سخن گفت.

صحت و سقم این ادعاها روز جمعه ۲۷ خرداد مشخص شد.

ورود من به عرصه انتخابات با تاکید فراوان بر حفظ اصول و آرمان‌های امام و انقلاب و با نیت تقویت مبانی جمهوریت و اسلامیت با اعتماد به پشتیبانی مردم و هواداران واقعی امام و انقلاب موجب شد حتی عده‌ای معدود از افراد نزدیک به مجمع روحانیون به مخالفین ملحق شوند اما در مقابل، استقبال و هواداری مردم از گرایش‌های گوناگون و به خصوص جوانانی را به دنبال آورد که اشتیاق و شور و حال مبارزات انتخاباتی را به سطحی غیرمنتظره رسانده، فضای یخ‌زده ماه‌های پایانی سال قبل را شکستند.

من در سفرهای متعدد به نقاط مختلف کشور با اقشار مختلف مردم گفت‌وگو کردم و در جریان مشکلات واقعی و مطالبات حقیقی‌شان قرار گرفتم و امروز با افتخار اعلام می‌کنم که مردم نه چنان که عده‌ای متحجر می‌گویند، از اصلاحات روگردان شده‌اند و نه آن طور که عده‌ای تازه به دوران رسیده ادعا می‌کنند از جمهوری اسلامی حقیقی با قرائت امام خمینی بیزار شده‌اند.

اجازه دهید به عرض شما برسانم اگر همه نهادهای قدرت، دستگاه‌های اطلاعاتی و به طور کلی مراکز تصمیم‌گیری به جای اتکا به گزارشات مشکوک، به روش اینجانب ارتباط مستقیم با مردم را در پیش بگیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

من بسیار متاسفم که یک خبرنگار عرب‌زبان که برای تهیه گزارش از جریان انتخابات به‌ایران آمده بود، واقعیات جامعه را درک کرد و پیش از انتخابات با اظهار تعجب به تناقض میان نظرسنجی‌های قلابی و نظر واقعی مردم اشاره کرد. اما بعضی از دستگاه‌های مسوول تا آخرین روز بر انتشار نظرسازی‌های خویش و آشفته کردن ذهن مسوولان سطح بالای کشور احراز داشتند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای!

من در تمام سفرهای استانی ضمن تبیین برنامه‌های خود به کرات‌ این نکته را مورد تاکید قرار دادم که پیروزی در انتخابات اولویت دوم من است و حضور پرشکوه مردم در انتخابات برایم اهمیت بیشتری دارد.

به طوری که شاید بسیاری از مردم تصور کردند اینجانب نه با هدف پیروزی بلکه فقط به عنوان وسیله‌ای برای گرم کردن تنور انتخابات وارد عرصه شده‌ام و شاید بعضی از آرای مردم را به دلیل همین افراط در تاکید بر اولویت حضور پرشکوه مردم بیش از رای دادن به شخص خودم از دست دادم.

به هر حال هر چه بود انتخابات برگزار شد و من به خود می‌بالم که بیش از تمام کاندیداها به میان مردم رفته و آنها را به استفاده از حق انتخاب خود، تشویق کرده‌ام و همین جا از مردم بزرگوار که با ریختن بیشترین آرا به نام من در صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به اینجانب دادند، سپاسگزاری و در برابر بزرگواری‌شان سر تعظیم فرود آورده، علاوه بر ‌این مراتب احترام خویش را به کسانی که به سایر کاندیداهای محترم رای داده‌اند، به خاطر حضور در انتخابات، تقدیم می‌دارم.

حضرتعالی استحضار دارید که در تمام دوره‌های گذشته از ساعات پایانی رای‌گیری می‌توان جهت‌گیری رای مردم را تخمین زد و از نخستین ساعات شمارش آرا نتیجه انتخابات برای مجریان و ناظران قابل پیش‌بینی است. ‌این دوره نیز تابع همین قاعده بوده و از حدود نیمه‌شب مراجعات حضوری و تماس‌های تلفنی حکایت از رای بسیار گسترده مردم به اینجانب بود.

گزارشات غیررسمی هم نشان می‌داد که در حدود نیمی از استان‌ها‌ اینجانب دارای بالاترین رای هستم.

حدود ساعت سه بامداد شنبه بیست و هشتم خردادماه که ثبت رسمی آرا در سایت انتخابات آغاز شد، تمام آمار‌های رسمی رای اینجانب را بسیار بالاتر از سایر کاندیداهای محترم نشان می‌داد.

ساعت پنج بامداد که اینجانب به استراحت پرداختم، رای بنده حدود ۲۵ درصد و رای سایر کاندیداها کمتر از بیست درصد بود.

در همان ساعات بعضی از دوستان با توجه به آرای شصت و هفتاد درصدی در بعضی استان‌ها، معدل بیست و پنج درصدی ثبت شده به نام اینجانب را مشکوک می‌دانستند اما پس از حدود دو ساعت که از خواب بیدار شدم، مانند بیداری از خواب اصحاب کهف، دریافتم که همه چیز تغییر کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای کودتاگونه در ساعات اولیه صبح با دستپاچگی کامل و برخلاف رویه نشان داد که اعلام آرای مردم از مجرای قانون وزارت کشور مطلوب بعضی از مراکز قدرت و افراد ذی‌نفوذ نیست.

اینجانب حدود ساعت هشت و نیم صبح با مسوولان وزارت کشور تماس گرفتم که آنها نیز از‌این حرکت شورای نگهبان و صدا و سیما - که به قرار مسموع بدون اطلاع مدیریت صدا و سیما انجام شد - ابراز تعجب کرده و اعلام کردند براساس اطلاعاتی که بلافاصله از صورتجلسه نهایی اخذ آرا در حوزه‌های انتخابیه استخراج و مستقیماً وارد سایت کامپیوتری وزارت کشور می‌شود، اینجانب کماکان در رتبه اول قرار دارم.

رای مردم به اینجانب که برخلاف انتظار و به‌رغم تلاش گسترده افرادی در نهادهای مختلف برای تخریب پایگاه اجتماعی اینجانب به صندوق‌ها ریخته شد، در حالی بود که بخش‌هایی از سپاه و بسیج در بسیاری از شهرستان‌ها از طریق پرداخت برخی وجوه به بعضی از مراکز و هیاتها، آنها را به خدمت گرفته بودند و همچنین با حضور غیرطبیعی بر سر صندوق‌ها، به طور غیرقانونی برای فرد دیگری تبلیغ می‌کردند.

موضوع دخالت احتمالی بخش‌هایی از سپاه و بسیج را اینجانب قبلاً به صورت حضوری به عرض جنابعالی رسانده بودم و آنگونه که شنیده‌ام وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری نیز طی نامه‌ای آن را به جنابعالی منعکس و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع آن شده بودند.

همچنین برخی دوستان تاکید می‌کردند بیشترین تقلب‌ها در ساعات پایانی شب انجام می‌شود و لذا اینجانب به وزیر کشور پیشنهاد کردم ساعات رای‌گیری بیش از حد ضرورت تمدید نشود که ایشان اعلام کرد ممکن است از برخی مراکز قدرت بر‌ای تمدید مکرر ساعات رای‌گیری فشار وارد شود.

آنچه امروز به عرض حضرتعالی می‌رسانم برای تاکید بر رای خود نیست زیرا معتقدم ملت‌ایران به خوبی می‌داند اینجانب منتخب اول آنها هستم و هر چقدر هم که اختیارات نظارتی شورای نگهبان توسط خود آن شورا توسعه یابد، حرکت کودتاگونه آن شورا در اعلام غیرقانونی نتیجه‌ای غیر از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، آن هم در ساعات اولیه بامداد روز بعد از انتخابات، قابل توجیه نخواهد بود و تنها می‌توان آن را لطف الهی برای افشای یک برنامه از پیش طراحی شده دانست که قبلاً توسط یکی از روزنامه‌ها زمینه‌سازی شده بود.

اینجانب که این روند را خطرناک می‌دانستم، ابتدا خبر تصمیم خود برای برگزاری مصاحبه مطبوعاتی و افشاگری نسبت به تحولات مشکوک انتخاباتی را به دفتر جنابعالی اعلام و هفت ساعت پس از آن در مصاحبه خود ضمن تقدیر از حضور پر شور مردم در انتخابات، نگرانی خویش از روند موجود را ابلاغ و در عین حال به صراحت اعلام کردم که در نظام ما رهبری با اختیارات گسترده حضور دارد و اینجانب از ‌ایشان تقاضا می‌کنم به موضوع وارد شوند و جلوی انحرافی که توسط باند مشخصی از سپاه و برخی مراکز قدرت طراحی و با حمایت شورای نگهبان انجام شده را بگیرند.

هم اکنون نیز با تاکید مجدد بر آنچه در مصاحبه گفته‌ام از حضرتعالی تقاضا دارم برای رسیدگی به دخالت‌های غیرقانونی و تلاش‌های غیرمجاز بخش‌هایی از سپاه و بسیج که بر سرنوشت انتخابات تاثیر داشته است، دستور لازم را صادر فرمایید.

حضرتعالی استحضار دارید شورای نگهبان در زمان حضرت امام نیز گام اولیه‌ای برای دخالت فراقانونی در انتخابات برداشت و تلاش کرد انتخاب مردم تهران در مجلس سوم که خلاف دیدگاه سیاسی اکثریت اعضای شورای نگهبان بود را باطل نماید.

البته خوشبختانه آن روز شورای نگهبان در‌این راه هیچ همراه و همفکری نداشت و نه وزارت کشور مانند امروز بی‌خاصیت و ناتوان بود و نه صدا و سیما مانند امروز تحت فشار گروه‌های خاص قرار داشت.

در عین حال امام در برابر نخستین نشانه‌های دخالت غیرقانونی آن شورا در انتخابات ایستاد و اکنون نیز اینجانب از شما تقاضا دارم برای نجات انقلاب، اسلام و کشور از تبعات دخالت‌های غیرقانونی بخشی از سپاه و نیز توقف روش‌های بدعت‌آمیز شورای نگهبان، دستور لازم را صادر فرمایید.

امیدوارم همان طور که ورود امام به موضوع انتخابات مجلس سوم از‌ ایجاد انحراف توسط شورای نگهبان جلوگیری کرد، دستور حضرتعالی به عنوان جانشین امام، از روند خطرناکی که نتیجه آن بی‌خاصیت شدن رای مردم است جلوگیری نماید.

در کنار طرح این تقاضا، طرح چند نکته را ضروری می‌دانم:

۱- من در همه صحنه‌ها و فراز و نشیب‌ها نشان داده‌ام که حراست از اصل انقلاب، نظام، اسلام و حقوق مردم برای اینجانب از هر چیز مهمتر است و نگرانی از تخریب‌ها، حملات و اقدامات احتمالی مرا از انجام وظیفه باز نخواهد داشت.

اینجانب همان‌‏گونه که بی‌مهری از نزدیکترین دوستان و برخی متحدان سیاسی را به خاطر تاکید بر حفظ اصول و ارزش‌ها پذیرفته‌ام، اکنون حاضرم به خاطر دفاع قدرتمندانه از حق انتخاب آزاد مردم نیز تبعات احتمالی را پذیرا شوم.

۲- در طول ماه‌های گذشته به مناسبت‌های مختلف بر بی‌طرفی رهبری نظام در انتخابات تاکید کرده‌ام اما در عین حال به صور مختلف تلاش کردم از نظر احتمالی جنابعالی نسبت به برخی کاندیداها اطلاع حاصل کنم زیرا عقیده داشتم اگر جنابعالی نسبت به کاندیدای خاص نظر مثبت دارید - اگر چه این کار را مفید نمی‌دانستم - از کاندیداتوری خودداری کنم زیرا تصور می‌کردم در آینده مشکلات ایجاد خواهد شد.

اما برداشت اینجانب از سخنان و مواضع حضرتعالی این بود که مهمترین نکته برای شما، حضور گسترده مردم در انتخابات است.

۳- به‌رغم شفافیت مواضع جنابعالی، اخباری مبنی بر حمایت فرزند محترم شما - آقا سید مجتبی - از یکی از کاندیداها منتشر شد که پس از به تواتر رسیدن این اخبار نگران شدم که مبادا‌ این موضوع مرتبط با دیدگاه حضرتعالی باشد اما تجربیات سابق و شناختی که از شما داشتم مرا مطمئن کرد که این موضوع، نظر شخصی ایشان است.

پس از آن هم شنیدم که یکی از بزرگان به جنابعالی گفته‌اند که "آقازاده حضرتعالی از فلان شخص حمایت می‌کند" و شما فرموده‌اید‌ "ایشان آقا است نه آقازاده" و به هر حال مشخص شد که آن حمایت‌ها نظر شخصی آقا مجتبی بوده است.

در عین حال کماکان خبرهایی در مورد فعالیت ایشان به نفع یکی از کاندیداها - که سه روز قبل از انتخابات ناگهان ستاره بخت او افول کرد و عنایت‌ها به طرف فرد دیگر سرازیر شد - و حتی رفت و آمد به ستاد انتخاباتی آن کاندیدا منتشر شد.

حضرتعالی به خوبی واقف هستید که دخالت‌های نسنجیده اطرافیان برخی از مقامات روحانی و سیاسی در سال‌های گذشته تبعات منفی فراوانی برای کشور و نظام داشته است و لذا اینجانب از سر اخلاص، احترام و دلسوزی از جنابعالی تقاضا می‌کنم اجازه ندهید تجربه دیگری به تجربه‌های تلخ گذشته اضافه شود در عین آنکه اطمینان دارم شخصاً از برخی اقدامات مورد نظر حمایتی نکرده‌اید و شاید مخالف آنها نیز بوده‌اید و اکنون نیز با هوشمندی که از حضرتعالی سراغ دارم مطمئنم برای رفع شائبه‌های احتمالی موجود تدبیری خواهید‌ اندیشید.

چون جنابعالی جانشین امامی هستید که وقتی در یک حادثه عده‌ای مدعی شدند مرحوم آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی باعث ‌ایجاد محدودیت‌هایی برای ارتباط مردم با امام شده است، به‌رغم جایگاه فکری و فقهی آن مرحوم دستور داد که "‌ایشان در کارهایی که مربوط به من است دخالت نکند".

۴- ضمن تاکید بر تقاضای خود - بازشماری آرا در برخی حوزه‌های مشکوک، استفاده از روش‌های کامپیوتری برای کشف آرای تکراری و نیز شناسایی منبع و مجوز پرداخت بعضی از وجوه در روزهای منتهی به انتخابات - به استحضار حضرتعالی می‌رسانم، نتیجه انتخابات هرچه باشد دیگر در این باب مصدع حضرتعالی نخواهم شد.

۵- معتقدم سپاه بر خون جوانانی بنا شده است که همه آنها شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند و حفظ سپاه را برای حراست از کشور و انقلاب ضروری می‌دانم.

همچنین یقین دارم اکثریت نیروهای جان بر کف سپاه نیز از برخی مسائل موجود ناراضی هستند. همان طور که اکثر آنها با برخی فعالیت‌های اقتصادی که به نام این نهاد مقدس انجام می‌شد مخالف بودند.

خوشبختانه جنابعالی دستوراتی برای جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی توسط نیروهای نظامی صادر و از خطرات این کار جلوگیری کردید.

اینجانب از شما تقاضا می‌کنم با رهنمود دیگری بخشی از سپاه و بسیج را که در کارهای سیاسی وارد شده‌اند، از‌ این اقدام - که خطر آن به مراتب بیش از اقدامات اقتصادی است - بر حذر دارید.

من معتقدم که اگر قرار است عده‌ای از دوستان در سپاه و بسیج به مراکز قدرت دسترسی پیدا کنند، بهترین کار آن است که این مسوولیت‌ها مستقیماً به آنها محول شود نه آنکه اعتبار سپاه را خرج رساندن عده‌ای به قدرت نمایند و در‌این راه مرتکب اقدامات غیرقانونی شوند.

‌این نکته را از آن جهت عرض می‌کنم که حضرتعالی در پیام شفاهی خود برای اینجانب اعلام فرموده‌اید اجازه بحران‌سازی در کشور نخواهید داد و من معتقدم بحران ناشی از دخالت‌های نابجا در انتخابات، خطرناک‌ترین بحرانی است که امروز و‌ آینده کشور را تهدید می‌کند.

۶- امروز مشخص شد روش اعتدال‌گونه و همراه با حفظ اصول و آرمان‌ها که همواره مورد توجه اینجانب بوده و اتفاقاً منجر به دشمن‌تراشی‌های فراوان برای اینجانب در میان صاحبان سلایق مختلف شده است، با مقاومت‌های فراوانی روبه‌رو است و لذا به نظر می‌رسد راحت‌ترین کار برای اینجانب آن است که از همه فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کنم اما وفاداری به راه امام، دین نسبت به اسلام و انقلاب و قدرشناسی نسبت به مردم، حقیر را از عافیت‌جویی بر حذر می‌دارد. لذا تصمیم به تشکیل حزبی فراگیر و غیرحکومتی گرفته‌ام.

خوشبختانه سفرهای چهار ماه اخیر، اینجانب را با میلیون‌ها ‌ایرانی متدین، خالص و دلسوز آشنا کرد که دغدغه اصلی آنها حفظ اصول و در عین حال رفع مشکلات فراوان جامعه است و اکنون مطمئن هستم اکثر آنها آمادگی دارند در تشکیل حزبی فراگیر با اینجانب همکاری نمایند.

حزبی که اینجانب تشکیل می‌دهم - و هر کس که اکثریت اعضا خواستند دبیرکل آن خواهد بود - هم از حیثیت ملت بزرگ و شریف ایران دفاع خواهد کرد و هم برای شفاف شدن مواضع و تقویت مبانی تحزب اقدام می‌نماید و هم به شدت با دو گروه که دشمنان اصلی انقلاب و کشور هستند، یعنی اقتدارگرایان متحجر و سکولارهای مخالف نظام، مرزبندی خواهد داشت.

حزب مورد نظر اینجانب به شدت در برابر کسانی که با رای مردم مخالف هستند - و حتی از ابراز ‌این عقیده متحجرانه ابا ندارند - ‌ایستادگی خواهد کرد و اگر لازم باشد آنها را به مردم معرفی می‌کند.

۷- اینجانب بارها در سال‌های گذشته از‌ اینکه تعدادی از احزاب توسط قدرتمندان درست شده و رقابت را در سایر احزاب و گروه‌ها سخت کرده‌اند، انتقاد کرده‌ام.

امروز برای آنکه خودم مشمول این انتقاد نباشم و شائبه هرگونه سوءاستفاده از قدرت سیاسی و اجرایی در تشکیل و ادامه فعالیت حزب منتفی شود، ضمن تشکر از ابراز اعتماد جنابعالی، از‌ این لحظه از کلیه مسئولیت‌های سیاسی از جمله مشاورت حضرتعالی و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا می‌دهم.

قاعدتا با شناختی که از اینجانب در بین همه دوستان از جمله حضرتعالی وجود دارد، همگان مطمئن خواهند بود که اینجانب کماکان بر اصول و آرمان‌های خود پافشاری خواهم کرد و اجازه نخواهم داد مرزهای ضروری با افرادی که مبانی اصلی نظام یعنی جمهوریت و اسلامیت را قبول ندارند شکسته شود.

اگرچه در هر شرایطی، حتی دفاع از حقوق شهروندی کسانی که با آنها اختلاف عقیده دارم - چه متحجران و چه سکولارهای مخالف حکومت دینی - را فراموش نخواهم کرد و به عنوان یک وظیفه بر آن پافشاری می‌نمایم.

سلامتی جنابعالی، آبادانی ایران و سربلندی نظام جمهوری اسلامی را از درگاه حضرت احدیت مسألت می‌نمایم.

مهدی کروبی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد