ازدحام جمعیت در ورزشگاه آزادی تهران 5 کشته بر جای گذاشت

در حالی که ایران با پیروزی دو بر یک بر ژاپن، جدی ترین حریف خود در راه جام جهانی آلمان را پشت سر گذاشته است، ازدحام جمعیت در ورزشگاه آزادی در تهران به کشته شدن 5 نفر منجر شده است.

تلویزیون ایران گزارش داده است که 40 نفر دیگر در اثر ازدحامی که با خروج جمعیت از ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی ایجاد شد، مجروح شده اند.

پیشتر، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داده بود که دست کم سه تن از تماشاگران هنگام خروج از ورزشگاه به دلیل ازدحام جمعیت زیر دست و پا درگذشته اند.

این منابع همچنین از احتمال افزایش شمار قربانیان حادثه خبر داده بود.

دلیل ازدحام غیرعادی جمعیت هنگام خروج از ورزشگاه مشخص نیست.

هجوم در تعطیلات

در حالی که مسئولان فوتبال ایران، پیشتر نگران بودند که شهروندان تهرانی به دلیل همزمانی با تعطیلات سالانه از بازی سرنوشت ساز با تیم ژاپن استقبال ضعیفی به عمل آورند، اما هجوم تماشاگران به تمریناتی که در کمپ تیمهای ملی برگزار می شد به آنها اطمینان بخشید تا روز جمعه شاهد حضور چشمگیر هوادارانی باشند که چهار ساعت پیش از برگزاری بازی، سکوهای استادیوم صدهزار نفری پایتخت ایران را پر کرده اند.

رقابت نزدیک برای راهیابی به جام جهانی آلمان و هیجان انباشته هواداران ایرانی که چهار سال پیش از صعود به مرحله نهایی جام جهانی بازماندند، سبب شد تا تماشاگران با چشمپوشی از تعطیلات سالانه به ورزشگاه بیایند.

محمد دادکان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، چنین حضور و حمایتی را در تاریخ فوتبال ایران "بی سابقه" خواند.

حدود سه هزار هوادار ژاپنی هم از قبل بلیتهای بازی را رزرو کرده بودند که گروهی از آنها در قالب تورهای مسافرتی به ایران سفر کرده اند.

اما پس از پایان دیدار تیم‌های ملی ایران و ژاپن، به دلیل نامعلومی ازدحام جمعیت برای خروج از ورزشگاه به حدی رسید که چندین تن از هواداران تیم ملی زیر دست و پا ماندند.

به گزارش ایرنا، هادی ربیعی و مجتبی ابراهیم زاده دو هوادار تیم ملی فوتبال ایران که نسبت فامیلی نیز با هم داشتند از کشته ‌شدگان این حادثه هستند. یک جوان دیگر هم که هویت او ناشناس است در میان کشته شدگان است.

بر اساس این گزارش، حال برخی از مجروحان از جمله یک دختر ‪ یازده‬ساله، به نام بهناز اسکندری نیز "وخیم" اعلام شده است. این دختر به همراه پدر، عمو و پسر عموی خود برای تماشای دیدار تیم های ملی ایران و ژاپن به ورزشگاه آزادی آمده بود.

به گفته مسئولان بیمارستان شهید فیاض بخش تهران، دست اندرکاران بیمارستان از انجام هر گونه مصاحبه و در اختیار قرار دادن اسامی مجروحان و کشته شدگان به خبرنگاران، منع شده‌اند.

علت بروز این حادثه رسما اعلام نشده اما به گفته معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال ستادی برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان تشکیل شده است .

او همچنین گفت که از ابتدای بروز حادثه ، نماینده دادستان تهران در محل حضور یافته و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

شادمانی و سنگفرشی از شیشه

خیابانهای تهران، که معمولا در تعطیلات سال نوی ایرانی، برخلاف سرتاسر سال خلوت و کم رفت و آمد می شوند، روز جمعه دوباره پرهیاهو شدند؛ مردم به خیابانها آمدند تا پیروزی برابر حریف قدرتمند فوتبال ایران را جشن بگیرند.

بلافاصله پس از سوت پایان بازی، صدای بوق در خیابانهای اصلی تهران به گوش رسید. مردمی که در پیاده روها ایستاده بودند، همصدا با سرنشینان خودروهای شخصی و موتورسوارانی که پرچمهای ایران را در دست داشتند، به شادمانی پرداختند.

مردم شهرهای دیگر ایران و همچنین ایرانیان مهاجر در کشورهایی همچون امارات متحده عربی نیز به جشن و شادمانی پرداختند.

در این میان، شماری از تماشاگران پس از خروج از ورزشگاه آزادی به شکستن شیشه خودروها و اتوبوسها پرداختند، چنان که به گزارش ایرنا سطح بزرگراه در حد فاصل ورزشگاه و میدان آزادی پوشیده از خرده شیشه شده است و کارگران شهرداری به جمع آوری آن پرداختند.

خبرنگاران ایرنا گزارش دادند که ماموران و خودروهای نیروی انتظامی در همه میدانها و چهارراههای مهم شهر تهران که در فاصله میدان انقلاب تا میدان آزادی واقع هستند، مستقر شدند.

میگن امسال سال  خروس ... نمی دونم   شما چه طور؟

تازه میگن خروسا جیغ جیغو ان  ....

وای به روزگارمون

سال نو را به همه گان تبریک عرض مینمایم