احمدی نژاد برنده انتخابات ایران


محمود احمدی نژاد
آقای احمدی نژاد با پیروزی در این انتخابات، به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران برگزیده می شود


محمود احمدی نژاد، شهردار تهران، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیروزی گسترده ای به دست آورده است.

بر اساس آمار رسمی که از سوی ستاد انتخابات ایران اعلام شد، از مجموع 27 میلیون و 959 هزار و 254رای داخل ایران، آقای احمدی نژاد به 17 میلیون و 248 هزار و 782 رای را از آن خود کرده است.

بر این اساس، آقای هاشمی 10میلیون و 43 هزار و 489 هزار رای به دست آورده است.

وزارت کشور ایران تعداد آرای باطله را بیش از 660 هزار رای اعلام کرده است.


آقای احمدی نژاد با پیروزی در این انتخابات، به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران برگزیده می
شود.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور پیامی به مناسبت اعلام نتایج انتخابات، ضمن تشکر از مردم ایران که در دو جمعه پیاپی در انتخابات حضور یافتند، رقبای انتخابات را به "رفاقت و همکاری" فراخوانده و اعلام کرده است "همه، چه طرفداران نامزد منتخب و چه طرفداران دیگر نامزد‌های محترم باید از خود ظرفیت و حلم و دانایی بروز دهند. هیچ احساسی، چه شادمانی و چه ناشادمانی، نباید کسی را به رفتاری بر خلاف شأن یک انسان متعهد و خردمند وادار سازد."

آقای خامنه ای در پیام خود همچنین از اکبر هاشمی رفسنجانی تقدیر کرد و گفت ‌‌"امیدوارم این برادر عزیز و همسنگر دیرین مانند همیشه در عرصه‌ های مهم نظام اسلامی نقش‌ آفرین باشند."

 تخلفات رخ داده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار جزیی است
 
غلامحسین الهام، سخنگوی شورای نگهبان
 گزارشهایی که از میزان تخلفات در تهران می رسد از حد جزئی گذشته است
 
جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور

محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران، در پیامی ضمن تبریک به رئیس جمهور برگزیده ایران گفت: "امروز همه ما صرف نظر از نتیجه انتخابات باید به آنچه در ایران تجربه می‌شود، احترام بگذاریم. مردم با ملاک‌های مختلف برای برآوردن خواسته‌هایی که دارند، انتخاب می‌کنند. این طبع دمکراسی است و خواهد بود. مهم آن است که بتوانیم موقعیت‌های آزاد را برای انتخاب فراهم کنیم و نیز قدر مردم بزرگواری که صاحب اصلی انقلاب و کشورند را بدانیم."

اکنون با اعلام نتیجه انتخابات آینده اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع بحث محافل خبری و ناظران سیاسی تبدیل شده است.

صادق صبا، گزارشگر سرویس جهانی بی بی سی که در ایران بسر می برد، می گوید ناظران سیاسی در ایران اکنون به دو گروه تقسیم شده اند، گروهی اعتقاد دارند اکبر هاشمی رفسنجانی سیاستمدار مقاومی است و ممکن است با گذشت زمان، بار دیگر به صحنه باز گردد، اما گروه دیگر معتقدند این شکست غیر منتظره ممکن است باعث پایان حیات سیاسی وی به عنوان یکی از مشهورترین عملگرایان جمهوری اسلامی باشد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات، از حامیان نامزد پیروز "موکدا" خواسته بود تا از اعلام زودرس پیروزی و برپایی جشن خیابانی خودداری کنند. او همچنین تاکید کرد که "کشاندن مردم به خیابانها" از سوی هریک از دو رقیب و با هر دلیل و عنوانی، "خلاف مصالح قطعی کشور" است.

سرپرست نیروی انتظامی ایران نیز اعلام کرد با هرگونه تجمع "غیرقانونی" که بدون مجوز مقامات دولتی انجام بگیرد، برخورد خواهد شد.

پیروزی آقای احمدی نژاد بر پنج نامزد دیگر در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ایران و راهیابی او به رقابت با آقای رفسنجانی در دور دوم رای گیری، شگفتی ناظران و محافل سیاسی و رسانه ای را برانگیخت.

به نظر می رسد طبقات فرودست و ساکنان مناطق فقیرنشین ایران در سطح گسترده ای به نفع آقای احمدی نژاد رای داده اند که برنامه خود را بر محور ارزشهای اسلامی و محافظه کارانه بنا کرده و وعده داده است تا شرایط زندگی را برای میلیونها ایرانی آسانتر کند.

این نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می شود. رقابت نامزدها در دور نخست بسیار فشرده و نزدیک بوده است.

محمود احمدی نژاد
آقای احمدی نژاد بیش از 65 درصد از آرائی که به صندوق ریخته شده را به دست آورده است

نخستین اظهار نظر احمدی نژاد درباره کابینه

محمود احمدی نژاد در نخستین سخنان درباره دولت آینده پس از قطعی شدن پیروزیش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: "تلاش خواهم کرد از همه ظرفیت کشور برای تشکیل کابینه آینده استفاده کنم."

البته وی ارائه جزئیات بیشتر را به بعد موکول کرد و گفت: "در چند روز آینده طی مصاحبه‌ ای مطبوعاتی مواضع خود را در این خصوص اعلام خواهم کرد."

جلوگیری از تخلف و اخلال

سخنگوی شورای نگهبان که نظارت بر انتخابات را برعهده دارد، میزان تخلف در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را "بسیار جزئی" خوانده و از روند رای گیری ابراز رضایت کرده است. اما سخنگوی وزارت کشور که مجری انتخابات است، گفت گزارشهایی که از میزان تخلفات در تهران می رسد "از حد جزئی گذشته است".

عمده تخلفاتی که گزارش شده مربوط به حضور افراد غیر مسئول در حوزه های رای گیری، تبلیغات غیرقانونی در روز انتخابات، برخورد با بازرسان و ناظران وزارت کشور، از جمله بازداشت چندساعته یک مدیرکل این وزارتخانه و حضور نیروهای موسوم به لباس شخصی و موتورسواران در مناطق مختلف شهری بوده است.

آیت الله علی خامنه ای
آیت الله خامنه ای: مسئولان کشور سلامت دور اول انتخابات را تأیید کرده اند

دور اول رأی گیری با اعتراض برخی از نامزدها در مورد بروز تخلفات انتخاباتی همراه بود و بخصوص مهدی کروبی که با کسب بیش از هفده در صد آرا به رده سوم دست یافت، اتهاماتی در مورد دخالت و تخلف در انتخابات مطرح کرد.

انتقاد عمده ای که به نحوه رأی گیری دور اول وارد شد دخالت تعدادی از اعضای سپاه پاسداران و بسیج به عنوان ناظر در حوزه های اخذ رأی بود.

به همین دلیل، روز پنجشنبه، 23 ژوئن، رئیس ستاد انتخابات کشور با ارسال نمونه ای از مشخصات ناظران نظامی در برخی از حوزه های انتخاباتی به نماینده قوه قضائیه از وی خواست به هیئتهای نظارت وابسته به شورای نگهبان دستور دهد این ناظران را تعویض کنند.

وی گفت که اعضای سپاه پاسداران و بسیج اجازه حضور به عنوان مأمور در شعب ثبت نام و اخذ رأی را ندارند.

پیشتر، هیئت ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به تخلفهای انتخاباتی از بازداشت 26 نفر در ارتباط با این تخلفات خبر داده و یکی از دستگیرشدگان را از عناصر مشهور یکی از تشکیلات نظامی معرفی کرده بود که به ایراد سخنرانی و اقدامات تبلیغی علیه یکی از نامزدها می پرداخته است.

روز پنجشنبه، محمد خاتمی، رئیس جمهور نیز با صدور دستوری ضمن ابراز تأسف از برخی شیوه های به کار رفته در جریان مبارزات انتخاباتی دور دوم، از وزارتخانه های کشور، اطلاعات و دادگستری خواست از بروز هرگونه اخلال و تخلف در جریان رأی گیری جلوگیری کنند.

آقای خاتمی آنچه را فریب مردم و دادن نسبت دروغ به مراجع تقلید در مورد حمایت از نامزدها و ایجاد فضای تهدید و ارعاب در جامعه به منظور تأثیرگذاری بر رأی آزادانه مردم خوانده محکوم کرده است.

زندگی نامه محمود احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، از چهره های شاخص اصولگرایان است که همچون بسیاری دیگر از هم قطارانش از حوزه نظامی و از مسیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پا به عرصه سیاست گذاشته است.

وی یکی از سخنرانان عمده در همایش و نشست های گروه های تندرو مذهبی معروف به انصار حزب الله است.

محمود  احمدی نژاد پیش از استانداری اردبیل، چهار سال در دهه شصت معاون و فرماندار ماکو و خوی بود
محمود احمدی نژاد پیش از استانداری اردبیل، چهار سال در دهه شصت معاون و فرماندار ماکو و خوی بود


او که به بیان خودش، از پایه گذاران انجمن اسلامی دانشجویان پس از انقلاب اسلامی بوده در سال ،۱۳۵۴ در سن 19 سالگی، در رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت تهران پذیرفته شد.

وی در سال ۱۳۶۵ در حالی که "داوطلبانه به تیپ ویژه سپاه پیوسته بود" دوره کارشناسی ارشد را نیز در همان دانشگاه آغاز کرد.

حدودا سی ساله بود که مسئولیت ستاد جنگ استان های غربی کشور را به عهده گرفت، اما با پایان جنگ به دانشگاه بازگشت و در سال ۱۳۶۸ به عضویت هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درآمد.

محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی استاندار اردبیل بود. آقای احمدی نژاد پیش از اینکه استاندار اردبیل شود، چهار سال در دهه شصت معاون و فرماندار ماکو و خوی بود.

پس از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و با تحولاتی که پس از دوم خرداد ۷۶ در ساختار دولت و وزارت کشور رخ داد، فعالیت محمود احمدی نژاد در استانداری پایان یافت و آنطور که خودش می گوید، به "فعالیت های علمی فرهنگی و اجتماعی" روی آورد تا اینکه درست دو سال پیش از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نهم، (اردیبهشت ماه ۱۳۸۲) دومین شورای شهر تهران در دومین جلسه رسمی خود وی را به سمت شهردار پایتخت برگزید.

در آن زمان شاید کمتر شهروند تهرانی نام استاندار سابق اردبیل را شنیده بود. اما این شهردار جدید را "آبادگران" حاضر در شورای شهر بسیار خوب می شناختند.

آقای احمدی نژاد که تا پیش از شهردار شدنش عمده فعالیتش تدریس در دانشگاه علم و صنعت، بود، چند صباحی پیش از انتخابات شوراها (اسفند ۱۳۸۱) در بطن فعالیت های تبلیغاتی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفته بود؛ فعالیت هایی که پس از پیروزی قاطع محافطه کاران در شوراها همچنان ادامه پیدا کرد.

در کسوت شهردار تهران، آقای احمدی نژاد و فعالیت هایش بیشتر در معرض توجه قرار گرفت

پس از "یک سال و نه ماه کار کردن"، به گفته خود احمدی نژاد، تلاش های این گروه "مجلس هفتم را تشکیل داد."

در کسوت شهردار تهران، آقای احمدی نژاد و فعالیت هایش بیشتر در معرض توجه قرار گرفت.

در اولین روزهای اردیبهشت ۸۴، آقای خاتمی که به دلیل ترافیک سنگین با تأخیر برای دریافت دکترای افتخاری در دانشگاه تهران حاضر شده بود، ضمن انتقاد از وضعیت شهر تهران از سوی "تمام کسانی که قادر نیستند شهر را اداره کنند" از مردم عذرخواهی کرد که این سخن رئیس جمهور سخت بر محمود احمدی نژاد گران آمد.

اظهار نظرات تند احمدی نژاد در پاسخ به انتقادات آقای خاتمی انعکاس گسترده ای در رسانه های ایران پیدا کرد.

چند روز پس از آن، شهردار تهران و نامزد ریاست جمهوری در شهر مشهد سخنانی گفت که اگرچه چندان مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت اما از اهمیت زیادی در روشن کردن مواضع وی برخوردار بود. در آن سخنرانی، آقای احمدی نژاد هدف خود و یارانش را تحقق دولت اسلامی اعلام کرد.

نامزد مورد حمایت اصولگرایان گفت: "دولت اسلامی یعنی دولتی که همه رویکردهایش، همه جهت‌‌گیری ‌هایش، همه‌ همتش، اجرای احکام اسلامی باشد. یعنی دنبال این باشد که جامعه را از طریق دستورات اسلامی اداره بکند، یعنی دولتی که معتقد باشد اسلام یک دین کامل است و می‌ تواند همه‌ نیازهای بشر را به طور کامل پاسخ دهد و انسان را به سعادت برساند. یعنی دنبال این باشد که با دستورات و روش ‌های اسلامی، اقتصاد را اداره کند، فرهنگ را اداره کند، شهرش را بسازد، این بسیار متفاوت است با دورانی که نظام ما اسلامی است اما فقط تقدیر و فکر مدیران کشور آن را اداره می ‌کند، حالا از هر کجا گرفته‌ است. یکی از اروپا گرفته، یکی از آمریکا گرفته، یکی هم از آسیا گرفته است."

به هر روی محمود احمدی نژاد که در زمان تصدی مقام استانداری اردبیل (دوره ای که اتفاقا مورد انتقاد اصلاح طلبان قرار دارد، به ویژه عملکرد استانداری مذکور در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376) سه سال پیاپی به عنوان استاندار نمونه کشور انتخاب شده بود، این بار به میدان رقابت برای بالاترین پست اجرایی کشور ایران وارد شده تا نماینده طیفی باشد که تنها راه پیشرفت و "اصلاح" کشور را احیای "آرمان های انقلاب اسلامی" می دانند.

 

 
اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات
 ریاست جمهوری، روز شنبه نامه ‌ای "خطاب
 به مردم ایران" منتشر و طی
آن نسبت به شیوه برگزاری انتخابات ریاست
جمهوری اعتراض کرد.


اکبر هاشمی رفسنجانی می گوید تلاش های زیادی برای تخریب وی و خانواده اش صورت گرفته است

اکبر هاشمی رفسنجانی می گوید تلاش های زیادی
برای تخریب وی و خانواده اش صورت گرفته است


آقای هاشمی در این نامه نوشته است: "شکایت خود
را همانند مورد قبل (دور اول) در دادگاه عدل الهی مطرح می‌ کنم."

اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه خود، از "هزینه‌ های
 دهها میلیاردی از بیت المال" برای آنچه
وی "تخریب ظالمانه" او و بستگانش خوانده و "دخالت
 نامشروع در انتخابات بصورت سازماندهی شده و با
 استفاده از امکانات نظام" سخن گفته است.

وی خطاب به محمود احمدی نژاد که در انتخابات به پیروزی رسید
نیز گفته است "امیدوارم رئیس
جمهوری منتخب، جناب آقای دکتر احمدی نژاد بخوبی
 از عهده این مسئولیت عظیم براید و بتواند به وعده ‌ها عمل کند. بی ‌شک
 همه باید ایشان را در راه خدمت به مردم یاری دهند."

آقای هاشمی در عین حال از ‪ ۱۰‬میلیون نفری که به گفته
وی "به رغم تخریب های کوه شکن" به او رای داده ‌اند، تشکر کرده است.

آقای هاشمی در این نامه، هدف خود از شرکت
در انتخابات را "خدمت به انقلاب، اسلام، ایران و مردم" عنوان
 کرده و نوشته "بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان
دادند نمی‌ خواهند یا نمی ‌توانند کاری بکنند ببرم."

اکبر هاشمی رفسنجانی که
در طول سالیان پس از انقلاب همواره از مقام های
 ارشد جمهوری اسلامی بوده، دومین نامزد این
انتخابات است که به نحوه برگزاری
آن اعتراض می کند و مدعی دخالت گروه هایی در آن می شود.

مهدی کروبی نیز که در دور نخست انتخابات حضور
داشت و با اختلاف کمی نسبت به دو نفر نخست، از
راه یافتن به مرحله دوم انتخابات باز ماند، نسبت به
 سلامت انتخابات اعتراض کرد و مدعی "اعمال نفوذ" گسترده
 سپاه پاسداران و نیروهای بسیج در انتخابات شد.